Vi vil gerne forstå, hvordan vores brugere opfatter brugen af AI til at formidle journalistik. I undersøgelsen tog vi udgangspunkt i to prototyper; en opsummering af byrådsmøder og en lang artikels pointer præsenteret i bullet points.
Alle i branchen vil gerne lege med AI. Men i jagten på at integrere og eksperimentere med AI, har vi en tendens til at overvurdere, hvad vi tror, brugerne mener om det. Vi ved det reelt set ikke, før vi snakker ordentligt med dem.
Derfor indgik vi et samarbejde med journalistpraktikant Izabella Andersen, der undersøgte dette i sit speciale.
Her er undersøgelsens vigtigste fund:
- Referater fra byrådsmøder giver ikke værdi for brugerne, men andre mere rapporterende emner som vejr, sport og anden data er velegnede
- Bullet points giver hurtighed og væsentlighed, samt giver mere tid og engagement forbrugt hos brugerne
- Et medies troværdighed er vigtigere end tilliden til AI generelt.
Specialet “Lokaljournalistik og kunstig intelligens: En analyse af brugernes opfattelse af AI-genereret indhold på tv2fyn.dk.” er et rigtig godt eksempel på, at vi på TV 2 Fyn altid er på udkig efter nye projekter og samarbejdsmuligheder, der kan hjælpe os med at forbedre vores indhold og forstå vores læsere bedre.
De følgende afsnit er skrevet af Izabella Andersen, der beskriver hendes arbejde med specialet, og afslutningsvis fortæller Louise Koustrup om, hvad vi konkret bruger specialet til.
Om samarbejdet
Formålet med specialet var at afdække læsernes tillid til og oplevelse af AI-indhold samt at identificere, hvordan AI kan integreres i nyhedsproduktionen på en ansvarlig måde. Kunstig intelligens har hurtigt fundet vej til mange brancher, inklusive nyhedsindustrien, hvor den tilbyder nye muligheder for automatisering og optimering af nyhedsproduktionen. Samtidig rejser AI spørgsmål om teknologiens indflydelse på nyhedsforbrugernes opfattelse og tillid til medierne.
For at undersøge TV 2 Fyns læseres holdning til kunstig intelligens i nyhedsproduktionen, blev der gennemført interviews med 12 læsere af tv2fyn.dk. Disse interviews fokuserede på at indhente brugernes vurderinger af troværdigheden og kvaliteten af AI-genererede tekster. Deltagerne blev i den forbindelse præsenteret for prototyper, der bestod af AI-genererede opsummeringer af artikler og byrådsmøder. Interviewene forsøgte også at undersøge, hvordan opsummeringerne påvirkede deltagernes interesse for og forståelse af det formidlede indhold. Samtidig blev deres generelle holdninger til AI’s rolle i nyhedsproduktionen belyst.
Projektets vigtigste fund
AI opsummeringer – Et hit hos travle læsere
Samtlige interviewdeltagere var positivt stemte over for konceptet med bulletpoints, som de fandt tidsbesparende og effektive. Især i en travl hverdag blev bulletpoints set som en praktisk løsning til hurtigt at få et overblik over artiklens indhold. Erfaringerne fra vores undersøgelse er sammenlignelige med de positive resultater fra det svenske medie, Aftonbladet. Deres AI-værktøj, Snabbversions, har vist sig at øge læsetiden og engagementet blandt læserne ved at tilbyde korte resuméer af artikler. Ligesom Aftonbladet, som har en medarbejder til at gennemgå resuméerne for fejl, understregede vores interviewpersoner vigtigheden af menneskelig kvalitetssikring, inden AI-resumeerne blev udgivet.
Flere lokale emner med AI
Tanken med de AI-generede resumeer af byrådsmøder var at undersøge, hvorvidt AI kunne være med til at gøre lokalspecifikke emner mere tilgængelige for TV 2 Fyns læsere. Flere interviewpersoner udtrykte imidlertid en grundlæggende mangel på interesse for byrådsmøder og lokalpolitik, hvilket gjorde dem mindre modtagelige over for lige netop læsevenlige byrådsmødereferater. Trods dette var der bred enighed blandt interviewpersonerne om, at kunstig intelligens er velegnet til at varetage lignende opgaver. AI kunne med fordel anvendes til (blandt andet) at udarbejde resuméer af andre tilgængelige data, såsom vejrudsigter, sportsresultater og rapporter fra Fødevarestyrelsen.
Hvis brugerne stoler på os, så stoler de også på vores brug af AI
Selvom flere rapporter viser en sammenhæng mellem høj forståelse af AI og høj tillid til teknologien, fandt vi i vores undersøgelse, at tilliden til AI også kan være høj, selv når forståelsen er lav – så længe afsenderen er troværdig. Flere af vores interviewdeltagere udtrykte stor tillid til de AI-genererede resuméer, selvom deres forståelse af AI var begrænset. Dette skyldtes deres tillid til TV 2 Fyn som medie. De stolede på, at vi anvender AI på en ansvarlig måde, og derfor havde de automatisk tillid til de AI-genererede tekster. Dette viser, at en høj tillid til mediet kan opveje en lav forståelse af den teknologi, mediet benytter sig af.
Der er brug for gennemsigtighed
Til trods for at flere læsere udviser tillid til den måde TV 2 Fyn anvender kunstig intelligens på, er teknologien (for størstedelen af samfundet) stadig forholdsvis ny, som vi skal vænne os til. Et gennemgående tema hos vores interviewpersoner var, at de ønskede en klar markering af, når kunstig intelligens har været anvendt til at udarbejde tekst. Fordelingen viste sig således:
Holdning til AI-markering i nyhedsproduktionen på TV 2 Fyn | Interviewpersoner |
Finder det vigtigt | A, B, E, F, G, I, J, L |
Finder det mindre vigtigt | C, D, H, K |
De otte interviewpersoner (A, B, E, F, G, I, J, L), der finder det vigtigt at markere brugen af AI i nyhedsproduktionen på TV 2 Fyn, udtrykker en fælles opfattelse af behovet for gennemsigtighed og tillid til nyhedsmedierne. De understreger vigtigheden af klare retningslinjer og ærlig kommunikation fra nyhedsmedierne for at sikre, at læserne kan differentiere mellem menneskeskabt og maskinproduceret indhold:
Ja, det vil jeg virkelig gerne vide. Jeg synes, det er vigtigt at vide, om det jeg læser, er lavet af en person eller en maskine. Det hjælper mig med at bedømme, hvor meget jeg kan stole på det, jeg læser. Altså hvor vågen jeg skal være.
Interviewperson I
Jamen altså, jeg bruger TV 2 Fyn rigtig meget. Så jeg vil sige, at jeg ville være glad for, hvis jeg vidste om det, jeg så og læste, om det var en computer, eller det var en person, der havde skrevet det.
Interviewperson E
Lige dér er det meget vigtigt for mig. Altså med nyheder. Men samtidig stoler jeg et eller andet sted på, at I bruger det med… en vis form for forbehold. Jeg synes, det er helt fint, at AI bruges til at assistere med journalistik, så længe det er helt åbenlyst og klart markeret. Årsagen til det er, at jeg gerne vil kunne skelne mellem, hvad der er menneskeskabt indhold, og hvad der er maskinproduceret.
Interviewperson L
Anbefalinger til TV 2 Fyn på baggrund af undersøgelsen
På baggrund af analysen blev der identificeret flere nøgleområder, som TV 2 Fyn bør fokusere på for at imødekomme brugernes behov og styrke tilliden til AI-genereret indhold:
- Gennemsigtighed: Sikre klare markeringer af AI-genereret indhold og forklare, hvordan AI bidrager til nyhedsproduktionen.
- Menneskelig kvalitetssikring: Journalister bør gennemgå alt AI-genereret indhold for at sikre nøjagtighed og relevans.
- Udvikling af AI-kompetencer: Uddanne journalister i AI-værktøjer og teknikker for at anvende AI ansvarligt og kreativt.
Involvering af brugerne: Modtage løbende feedback fra brugerne og inddrage dem i AI-strategier.
Det har vi lært, og det vil vi gøre
Først og fremmest er det her vigtig viden for os. Som nævnt indledningsvist, ved vi for lidt om, hvad almindelige fynboers holdning til AI er. Dernæst giver det os et fingerpeg om, hvad AI’s styrker er i lokaljournalistik – byrådsmøder er ikke en af dem, vi skal starte med at satse på. Til gengæld er det interessant, at de opsummerede punkter giver så meget værdi for brugerne, og at Aftonbladet har set samme resultat. Det peger meget godt ind i den udvikling, vi allerede er i gang med; at levere journalistik på brugernes præmisser, hvor de vægter hurtigt overblik og tilgængelighed. Derfor er specialet med til at fortælle os, at vi bør arbejde med opsummeringer i bulletpoints. Det var allerede en opgave i vores udviklingsafdeling, men vi tør nu godt at rykke den opgave frem.
Noget overraskende, så betyder tilliden til os som medie meget for, hvordan brugeren modtager AI genereret indhold. Det betyder, at den menneskelige involvering skal sikre vores troværdighed uanset AI eller menneskelig byline. Undersøgelsen er med til at understrege, hvor vigtigt det er, at vi har hånd i hanke med AI genereret indhold, så vi ikke mister troværdigheden.
Markeringen af AI-journalistik er et omdiskuteret emne i branchen. Hvor meget skal markeres, skal det markeres, hvilket ikon skal man eller skal man ikke bruge. Under alle omstændigheder mener vi, at det er vigtigt at markere det i starten. Ligesom man i aviserne skrev ‘Taget med et digital kamera’ da man gik fra analog til digital, vil vi nok se en tilsvarende overgangsfase, indtil der opnås en samfundsstandard.
Helt konkret tager vi de fire anbefalinger med videre i det regionssamarbejde, der foregår om AI lige nu. Men både dem og specialet understreger, at vi skal blive ved med at høre vores brugere ad.
Hvis ikke vi havde hørt dem ad i Izabella Andersens speciale, så havde vi ikke vist, at bulletpoints giver så meget værdi, eller at tilliden til mediet smitter af på deres opfattelse af AI indhold. Derfor er den allervigtigste pointe, vi tager med herfra, at det altid betaler sig at bruge tid på at lytte til brugerne – og at alle bør gøre det noget mere.
Leave a Reply